De klas bestaat uit 17 leerlingen die elke dag heel veel verschillende dingen doen. In dit stukje krijgt u een inkijkje.
Elke morgen starten we de dag met klassikaal lezen. Op dit moment lezen we het boek: “Films die nergens draaien”. Iedereen heeft het boek voor zich liggen en om de beurt leest een leerling een stukje uit het boek. Soms zijn er momenten in het boek waar we even extra over napraten. Dat kan gaan over woordenschat, maar vooral over situaties die in het boek voorkomen.
Bij rekenen werken we met WIG 5. Per week oefenen we aan twee verschillende doelen. Vrijdag herhalen we deze doelen.
De methode Staal is onze nieuwe spellingsmethode. We werken volgens de methodiek van Jose Schraven. Door middel van voordoen (modeling), verwoorden, nauwgezette begeleide inoefening en gerichte feedback worden de vaardigheden stap voor stap aangeleerd. Fouten worden hiermee zoveel mogelijk voorkomen.
De kinderen doen vooral succeservaringen op. Daardoor zijn ze gemotiveerd. En dat is belangrijk bij een vak als spelling.
Nog een nieuwe methode is Wetenswaardig. De thema’s zijn vakgebonden, dat wil zeggen: er zijn geschiedenisthema’s (10x), aardrijkskundethema’s (5x fysisch; 5x sociaal), techniekthema’s (5x) en biologiethema’s (5x). In alle thema’s is de taalontwikkeling geïntegreerd en worden in de verdiepingslessen ook relevante verbindingen gelegd met de andere vakken.
In de praktijk betekent bovenstaande dat we 4x per week Wetenswaardig aanbieden. Leerlingen hebben een aantekenschrift erbij en in de klas hebben we de kennismuur die deel uitmaakt van het thema. Na 5 weken te hebben gewerkt aan een thema volgt er een afsluiting (creatieve fase) en een kennisquiz.
Daarnaast doen we allerlei andere leuke dingen; bezoek aan het Anne Frank huis, lichtjesavond, Kerstdiner, kamp en natuurlijk de eindmusical!
Directeur: Nienke Bos